Odszedł do Pana Władysław Borysiak

Dnia 1 grudnia 2021 roku, w wieku 86 lat, odszedł do Pana śp. Władysław Borysiak. Pan Władysław to Tato Salezjanów: ks.Andrzeja, ks.Grzegorza, ks.Marka i Salezjanin Współpracownik z Centrum Lokalnego w Sokołowie Podlaskim. Do Stowarzyszenia Salezjanów Współpracowników wstąpił 45 lat temu i od samego początku aktywnie uczestniczył w życiu wspólnoty. W ostatnich latach życia, naznaczonych chorobą, służył wspólnocie modlitwą.Uroczystości pogrzebowe śp. Władysława odbędą się w poniedziałek 6 grudnia 2021 roku w Parafii pw. św. Jana Bosko w Sokołowie Podlaskim.

Wieczny odpoczynek racz mu dać Panie……..

Ksiądz Bosko nadal w grze

Jednym z plakatów, który Przełożony Generalny ks. Ángel Fernández Artime wybrał, a który jego zdaniem najlepiej oddaje temat Wiązanki 2022 – «Czyńcie wszystko z miłości, nic na siłę» (Św. Franciszek Salezy) – jest praca Mauro Pallotty, znanego jako MAUPAL, który jako street artist stał się znany ze swoich murales dedykowanych papieżowi Franciszkowi. Interpretacja, jaką zaproponował ten artysta, jest innowacyjnym przedstawieniem sceny związanej z salezjańskim Oratorium: Ksiądz Bosko gra z młodzieżą. Maupal, urodzony w 1972 roku w Rzymie, który rozwijał się artystycznie w cieniu Cupolone, przedstawia młodzieżową wizję Księdza Bosko, który emanuje przyciągającym jak magnes charyzmatem. W czasie gry w siatkówkę Ksiądz Bosko uderza z potężną siłą miłości niezwykłą piłkę-serce. Drużyna Księdza Bosko i Bł. Michała Rua jest wieloetniczna: tworzą ją chłopcy i dziewczęta z całego świata. Gra obronna przeciwnej drużyny, którą również tworzą ludzie młodzi z każdego kontynentu, staje się aktem akceptacji i przyjęcia drugiego. W tle uśmiechają się świadkowie owego dzielenia się miłością, do którego zachęca Ksiądz Bosko obie przeciwne drużyny: św. Franciszek Salezy, niektórzy młodzi ludzie, salezjanin i córka Maryi Wspomożycielki. Wszyscy oni znajdują się pod drzewem z bujną zieloną koroną, które karmi się tą samą nadzieją, jaka cechuje całą Rodzinę Salezjańską. Również środowisko, jak to jest w przypadku każdego dzieła salezjańskiego, odgrywa wielką rolę: tutaj przedstawione jest podwórko, uprzywilejowane miejsce spotkania młodzieży Księdza Bosko; zaś niebo jest niekończącym się echem miłości, które musi wykraczać poza reguły gry. Ponadto boisko do piłki siatkowej sygeruje dynamiczną rzeczywistość życia. Każda gra zakłada, że ​​ktoś odniesie zwycięstwo, a ktoś inny poniesie porażkę: ale w tym przypadku mocne przesłanie prezentowanych obrazów głosi, że aktywny udział jest ważniejszy niż wynik. Istotnie, sama gra przebiega w klimacie wielkiego relaksu: każdy przyjmuje drugiego człowieka i Boga. Ksiądz Bosko jest głównym graczem, angażującym się w akcję, która wskazuje drogę, jaką należy przemierzyć; wyskakuje ponad siatkę, ukazując pełnię energii i entuzjazmu. Serce, którym mądrze zawiaduje, stanowi centrum człowieka, z którego wypływa każdy wybór i każde działanie. Jednak Ksiądz Bosko nie gra sam, ponieważ w grze nie można być indywidualistą, tworzy się zespół. Tak więc potężne i zdumiewające “ścięcie” Księdza Bosko skłania całą Rodzinę Salezjańską do maksymalnego wysiłku, by dawać miłość bez indywidualizmu, czyniąc to w grze zespołowej, w której wszyscy aktywnie biorą udział.

Źródło ANS

Wiązanka 2022

“Czyńcie wszystko z miłości, nic na siłę” to temat, jaki Przełożony Generalny ks. Ángel Fernández Artime wybrał dla Wiązanki 2022, inspirując się św. Franciszkiem Salezym w kontekście 400. rocznicy jego śmierci. To motto inspirowało również licznych artystów z całego świata, którzy przesłali do Siedziby Generalnej Salezjanów różne propozycje związane z tym przesłaniem, które jest kluczowe dla całej Rodziny Salezjańskiej. Spośród nadesłanych prac X Następca Księdza Bosko wybrał dwie, które, w różny sposób i z różnym podejściem, mogą pobudzić i zmotywować Rodzinę Salezjańską do stałego działania w stylu Księdza Bosko, uwzględniając typowy rys serdecznej dobroci świętego biskupa z Genewy. Pierwszy z dwóch plakatów jest dziełem hiszpańskiego artysty Agustína de la Torre, który w środku ilustracji umieszcza duże czerwone serce, które stanowi architraw dla całego dzieła. Istotnie, serce jest centralnym organem, które daje życie całemu ciału; w zbiorowej wyobraźni jest także siedliskiem uczuć, gdzie rodzi się nadzieja, radość, miłość do dzielenia się z innymi. A w sercu salezjańskim, które bije zawsze dla młodzieży – jak to wynika ze schematu elektrokardiogramu umieszczonego na wielobarwnym tle – już na pierwszy rzut oka widać, że jest miejsce dla wszystkich: jest to serce, w którym nikt nie może czuć się wykluczony. W tej scenie o ogromnym oddziaływaniu wizualnym, pozostającej w harmonii z tradycją salezjańską, autor wprowadza następnie pewien element zupełnie nowy: perspektywę, która ukazuje młodych ludzi z góry, jakby to było spojrzenie Boże, a z drugiej strony – to spojrzenie odwzajemniają młodzi ludzie, którzy swoją postawą zdają się kierować swoje marzenia i pragnienia ku Niebu. Ksiądz Bosko, przedstawiony w sposób klasyczny, co stało się już wizualnym dziedzictwem ludzkości, został umieszczony w punkcie zbieżności dwóch półkoli serca, gdzie swoim szczerym spojrzeniem i otwartymi ramionami zdaje się wskazywać Salezjanom i Rodzinie Salezjańskiej na cnotę akceptacji innych i wielkie “żniwo” ludzi młodych, którzy czekają na nich: chłopców i dziewczęta wszystkich kolorów, różnych grup wiekowych, różnego stanu zdrowia i kondycji społecznej, zaangażowanych w różne rodzaje działań: oddających się muzyce, kochających sport, troszczących się o dzieło stworzenia, zajmujących się studium religijnym... A to dlatego, że każdy człowiek młody jest ważny dla Księdza Bosko i jego naśladowców; należy zachęcać ich do tego, by w każdą aktywność wkładali swoje serce. A dalej, na ramionach Księdza Bosko zostało umieszczonych dwoje patronów Towarzystwa Salezjańskiego: św. Franciszek Salezy i Maryja Wspomożycielka, przywołując początki, a jeszcze bardziej korzenie Zgromadzenia i Rodziny Salezjańskiej. A najbardziej uważni obserwatorzy nie będą mieli trudności z rozpoznaniem licznych innych odniesień, specjalnie wpisanych w oprawę wizualną, które sprawiają, że salezjański charakter plakatu jest naprawdę porywający: od róż z cierniami ze słynnego snu Księdza Bosko, u góry po lewej, po kasztany na nodze chłopca na wózku inwalidzkim, co nawiązuje do jednego z najbardziej znanych cudów Świętego Młodzieży; od psa “Grigio”, w środku serca, do loga Salezjanów i Córek Maryi Wspomożycielki na niektórych koszulkach ludzi młodych; od typowego salezjańskiego krzyża po Program Życia Apostolskiego Salezjanów Współpracowników, na którym chłopiec w prawym górnym roku opiera swoją rękę... A to wszystko w gąszczu różnych innych elementów, które mogłoby nawet być przedmiotem specjalnego konkursu. Krótko mówiąc, całe dzieło hiszpańskiego artysty Agustína de la Torre wydaje się krzyczeć poprzez ten obraz, by przypomnieć wszystkim członkom Rodziny Salezjańskiej, że mają wkładać całe swoje serce w każdą posługę świadczoną młodzieży.

Źródło ANS

rocznica pierwszej wyprawy misyjnej

W dniu 11 listopada 1875 r., w Bazylice Maryi Wspomożycielki w Turynie Ksiądz Bosko udzielił błogosławieństwa członkom pierwszej salezjańskiej wyprawy misyjnej – udającej się do Argentyny i Patagonii – którym przewodził ks. Jan Cagliero; ta składała się z innych pięciu kapłanów i czterech koadiutorów. Ks. Bosko żegna ze łzami w oczach tych młodych ludzi, którzy wyruszają i wręcza każdemu w podarku kartkę z „20 specjalnymi wskazówkami”, które on sam napisał ołówkiem w notatniku, kiedy wracał z pewnej podróży, a które będą im towarzyszyć potem przez cały czas ich pobytu.                       

Źródło ANS